Bredt samarbeid for et sunnere kosthold
Tirsdag 6. desember 2016 signerte mat- og drikkenæringen, dagligvarehandelen og myndighetene en intensjonsavtale for å legge til rette for et sunnere kosthold.
Tirsdag 6. desember 2016 signerte mat- og drikkenæringen, dagligvarehandelen og myndighetene en intensjonsavtale for å legge til rette for et sunnere kosthold.
Avtalen etablerer en gjensidig forpliktelse om å nå konkrete mål som gir en bedret folkehelse.
Et usunt kosthold kombinert med lite bevegelse, er blant de viktigste risikofaktorene for sykdom i den norske befolkningen. Selv om vi har god kunnskap om sammenhengen mellom kosthold og helse, et synkende sukker- og saltforbruk og har alle muligheter til å ha et aktivt liv, kunne helseutgiftene i Norge vært 12 milliarder kroner lavere dersom vi hadde spist og levd sunnere.
Norske mat- og drikkeprodusenter har et ansvar, på samme måte som dagligvarehandelen, skolene, media, forskere, helsevesenet og myndighetene også må ta sin del av ansvaret for folkehelsen. Samtidig er det hver og en av oss som har det endelige ansvaret for balansen mellom kosthold og mosjon i egne liv – og hvordan vi som foreldre tar ansvar for barnas spisevaner og utvikling.
Mat- og drikkenæringen løper ikke fra sin del av ansvaret, og har gjennom mange år lagt til rette for et mer balansert kosthold gjennom forbedringer i eksisterende produkter, utvikling av nye produkter, bedre merking og tydeligere kommunikasjon og ansvarlig markedsføring rettet mot barn.
Da NHO Mat og Drikke tok til ordet for en helhetlig intensjonsavtale for en bedret folkehelse i mai i år, var det i erkjennelse av at myndighetene og næringslivet kan oppnå mer dersom vi samarbeider om utfordringene rundt kosthold og helse, og møter dem på en helhetlig og systematisk måte.
Med intensjonsavtalen er det nå satt felles konkrete og langsiktige mål for blant annet reduksjon i forbruket av sukker, salt og fett i befolkningen. Avtalen setter rammene for et bredt samarbeid og skaper en plattform for alle enkelthandlinger og virkemidler; i produksjonsbedrifter, i butikker og i myndighetsorganer.
Langsiktighet og forutsigbarhet er avgjørende for å lykkes. Dersom forbrukerne skal akseptere smaksendringer i tilvante produkter og forandre sine vaner, og produsentene dermed skal kunne endre produktene uten store tap, må vi gjennomføre de nødvendige endringene over tid. Det er preferansene hver og en av oss har og de forbrukervalgene vi tar, som til syvende og sist vil avgjøre om vi lykkes eller ikke. I mat- og drikkenæringen står vi klare for å gjøre vår del av innsatsen for å realisere de konkrete målene i avtalen og en felles ambisjon om en bedret folkehelse.
Her finner du oppdatert informasjon om intesjonsavtalen - sammen for bedre kosthold
Denne gjestekommentaren sto på trykk i Dagligvarehandelen desember 2016
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?