Tallene fra økonomibarometeret viser at medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke og NHO Reiseliv rekrutterer flest personer som trenger ekstra oppfølging eller tiltak for å komme i jobb. Andelen bedrifter i NHO Mat og Drikke som har rekruttert fra denne målgruppen de tre siste årene er hele 45 prosent, mens tallet er 35 prosent for de siste 12 månedene.
Av de 1650 bedriftene som har besvart undersøkelsen oppgir 37 prosent at de har ansatt personer som trenger ekstra oppfølging eller tiltak for å komme i jobb i løpet av de siste 3 årene, men undersøkelsen viser også at 33 prosent av bedriftene har ansatt personer som trenger ekstra oppfølging bare i løpet av de siste 12 månedene. Inkluderingsviljen har altså vært nesten like stor de siste 12 månedene som de siste 3 årene til sammen.
- Her er det god grunn til å gi ros til alle medlemsbedriftene i NHO Mat og Drikke som har arbeidsinkludering høyt på agendaen og som rekrutterer nye medarbeidere som av ulike årsaker har stått på utsiden av arbeidslivet, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk.
Her finner du mer Informasjon om hvordan din bedrift kan komme i gang med arbeidsinkludering
Fikk Mangfoldprisen 2019
Flere bedrifter som er medlemmer i NHO Mat og Drikke var nominert til Mangfoldprisen 2019. En av dem gikk helt til topps. Det var Matbørsen. Først ble det gull i kategorien «mellomstore/store virksomheter» og deretter gikk virksomheten helt til topps og vant hedersprisen «Årets mangfoldsvirksomhet».
Nesten halvparten av de totalt 230 ansatte har bakgrunn fra 26 ulike land og Matbørsen, som produserer til dagligvare -og storhusholdningsmarkedet, kan vise til mangfold både i ledelsen og blant de ansatte. Det er en virksomhet som også tilbyr praksisplasser og arbeidstrening i et tett samarbeid med Føniks og NAV.
Her kan du lese mer om årets vinner av Mangfoldprisen